من روائع صلاح جاهين

 من روائع صلاح جاهين



ساعات أقوم الصبح قلبى حزين
أطل بره الباب ياخدنى الحنين
اللى لقيته ضاع
واللى اشتريته انباع
واللى قابلته راح وفات الأنين

وارجع واقول
لسه الطيور بتفنّ
والنحلايات بتطنّ
والطفل ضحكه يرنّ
مع ان مش كل البشر فرحانين

حبيبى سكر مر طعم الهوى
فرق ما بيننا البين ماعدناش سوا
حرام عليك يا عذاب
نبقى كده اغراب
ده البعد والله جرح من غير دوا

آدى اللى كان وآدى القدر وآدى المصير
نودع الماضى و حلمه الكبير
نودع الأفراح نودع الأشباح
راح اللى راح ماعدش فاضل كتير

ايه العمل فى الوقت ده يا صديق
غير اننا عندافتراق الطريق
نبص قدامناعلى شمس أحلامنا
نلقاها بتشق السحاب الغميق

وارجع واقول
لسه الطيور بتفنّ
والنحلايات بتطنّ
والطفل ضحكه يرنّ
مع ان مش كل البشر فرحانين”

---------------------------

من رباعيات صلاح جاهين

ايديا فى جيوبى و قلبى طرب
سارح فى غربة بس مش مغترب
وحدى لكن ونسان و ماشى كده
وبابتعد....ماعرفش....او باقترب
عجبى”

“يابخت من يقدر يقول ....

واللى فى ضميره يطلعه...

يابخت من يقدر يفضفض بالكلام ...

وكل واحد يسمعه...

يقف فى وسط الناس يصرخ .. أأأأه ياناس

ولاملام

يجى الطبيب يحكى له ع اللى بيوجعه ...

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا ...

ولو أنكوى

يقدر ينوح

وأنا اللى مليان بالجروح ...

مأقدرش أقول

ماأقدرش أبوح

والسهم يسكن صدرى ماأقدرش أنزعه” 

 

-----------------------------------------

 

“يوم قلت آه...سمعونى قالوا فسد

ده كان جدع قلبه حديد و اتحسد

رديت على الملايين انا و قلت

لو تعرفوا معنى زئير الاسد


عجبي”

 -----------------------------------

 

“على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب”

------------------------------------------------

“قتلوه من التعذيب وقالوا انتحر..

فكرت لحظة وقلت: آه يا غجر!..

لو جنسكم سبناه يعيش في الحياة..

اللي انتحر راح يبقى جنس البشر!”

------------------------------------------

“ولدي نصحتك لما صوتي اتنبح..

ما تخافش من جني ولا من شبح ..

وان هب فيك عفريت قتيل اساله ..

ما دافعش ليه عن نفسه يوم ما اندبح ..


وعجبي” 

-----------------------------------

 

 

“دخل الشتا وقفل البيبان ع البـــيوت

وجعل شعاع الشمس خيط عنكبوت

وحاجات كتير بتموت في ليل الشــتا

لكن حاجات أكتر بترفض تمــــــوت


عجبي !!”

--------------------------------------


“أنا مش تبع مخلوق يا سيدنا البيه

أنا حُر في إللي يقول ضميري عليه

وإن كنت تُحكم جوا ملكوتك

الشارع الواسع فاتح لي إيديه” 

 

---------------------------------------

“إنسان .. أيا انسان ما أجهلك

ما أتفهك فى الكون وما أضألك

شمس وقمر وسدوم وملايين نجوم

وفاكرها يا موهوم مخلوقة لك؟

عجبى”

 

----------------------------------------------

“ مرغم عليك يا صبح . .مغصوب يا ليل.

لا دخلتها برجليا ولا كان لي ميل.

شايليني شيل دخلت أنا في الحياة.

وبكرة هاخرج منها شايليني شيل”

 

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

أم أحمد

فات الآوان